Foreldreempatiens ABC - 5 steg til økt emosjonell kontakt med ditt barn

Gutt

Stresset bygger seg opp – tålmodigheten er i ferd med å sprekke
Du vet det øyeblikket når du bare kjenner deg skikkelig sliten, trett, presset og stresset bygger seg opp inni deg og tærer på tålmodigheten din? Barnet ditt maser om noe eller nekter å høre etter og det som skulle ta to minutter drar ut til både halvtimen og tre kvarter? Kanskje nekter 3-åringen å komme med deg på badet for å gjøre unna kveldsstellet, har tusen ting som skal gjøres først og du kjenner deg desperat etter å få barnet i seng slik at du kan flate ut på sofaen etterpå? Hva gjør du? Hvordan reagerer du? Hva bygger seg opp inni deg? Husker du å gi deg selv empati og medfølelse?

5 steg til indre kontakt
Her er 5 steg til hvordan du lettere kan trenge gjennom stresset du føler og komme i kontakt med dine dypere verdier for hvordan du ønsker samspillet mellom deg og ditt barn:

1)      Observer situasjonen.
Hva er det som foregår? Sett nøytrale merkelapper på ting. «Jeg har bedt henne 3 ganger om å komme. Hun leker. Hun svarer ikke når jeg sier navnet hennes».

2)      Sjekk inn med deg selv.
Hvordan kjenner du det inni deg? Hvilke følelser raser rundt i kroppen? Er du oppgitt, sint eller frustrert? Kanskje er du lei deg og kjenner trangen til å gråte? Hvilke behov har du som ikke er dekket? Behov for støtte? Omsorg? Anerkjennelse?

3)      Ta ansvar for egne følelser. Gi deg selv empati og medfølelse.
Bli litt i følelsene dine. Hør etter hva din indre stemme sier. «Åh, nå er det mye på meg. Nå kjenner jeg meg så utrolig sliten og jeg er bare så innmari irritert. Jeg føler meg oversett og vil at hun skal høre etter hva jeg sier. Det har vært en slitsom dag og jeg kjenner meg veldig presset akkurat nå. Faktisk så har jeg lyst til å rope og skrike».

4)      Prøv å forestill deg hva ditt barn føler og trenger.
Hvilke behov er det hun gir uttrykk for? «Hun vil så inderlig gjerne leke litt, har behov for å få bestemme selv. Hun koser seg nå, har ikke lyst til å avbryte. Det er et behov hos henne. Jeg ble lenge på jobben i dag, hun trenger antakelig litt mer udelt, positiv oppmerksomhet fra meg. Trenger at jeg setter meg litt med henne på fanget. Trenger bekreftelse»

5)      Gi barnet empati og utforsk løsninger sammen
Gi uttrykk for det du tror barnet føler og trenger og foreslå en vei videre som du tror er akseptabel for barnet. «Du har det visst skikkelig gøy med de lekene, har du ikke? Var det så moro å stille opp de klossene på bordet? Jeg skjønner godt at du har lyst til å fortsette med det. Hva hvis du leker i 5 minutter til og så går vi på badet og sjekker hva Karius og Baktus holder på med i kveld?» «Er du litt lei deg vennen min og trenger litt kos? Syntes du jeg ble lenge borte i dag og har behov for litt mamma-tid nå? Vil du sitte litt på fanget hos meg?»

Samarbeid med din egen og barnets hjerne
Å anerkjenne barnets følelser og behov kan gjøre underverker. Men, husk først å anerkjenne dine egne følelser og behov, og hold dem med varsom omsorg, medfølelse og respekt. Når du gir deg selv empati åpner du opp for at du også kan se barnets følelser og behov og gi empati til barnet ditt. Det er vakkert! Det som egentlig skjer er at du jobber sammen med din egen og barnets hjerne. Følelser styres og bearbeides av høyre hjernehalvdel. Når vi blir tilstrekkelig trigget kobler den mer rasjonelle evnen vår ut og vi reagerer lett. Det er ofte først når du responderer på de emosjonelle behovene i høyre hjernehalvdel at du er mottakelig for logisk tenking og kan velge rasjonelt. Dette kalles emosjonell kontakt – å tune seg inn på de emosjonelle behovene. På denne måten kan vi hjelpe barnet å «føle seg følt» - og vi kan også gjøre det samme for oss selv. Gjennom en slik høyre-til-høyre tuning bringes hjernen tilbake i balanse, eller inn i en mer integrert modus. Da kan vi appellere til venstre hjernehalvdel og ta tak i spesifikke ting eller oppførsel.

Jeg synes selv at dette med hjernen er kjempespennende og henter stadig læring og inspirasjon hos Dr. Dan Siegel. Du finner han blant annet på Facebook her:

Prøv selv neste gang du kjenner deg trigget, og la meg vite hvordan det oppleves. Legg gjerne igjen en kommentar, spørsmål eller hva det måtte være.

Signatur,egen